Interview met Wim Cales in 'De Wereld Vandaag'

We drinken nog steeds veel koffie, vertelt Wim Claes in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Maar de manier waarop we koffiedrinken, is veranderd."

19 augustus 2019 | Blog, interviews | Bron: VRT NWS

De manier waarop we vandaag koffie drinken is veranderd, vertelt Wim Claes: "Vroeger ging 'Madame Arabelle' langs alle afdelingen met thermossen. Sinds enkele jaren gaan de mensen naar de koffieautomaat waar de koffie kop per kop wordt gemaakt." Herbeluister hier het gesprek met Wim Claes in 'De wereld vandaag'.

Er is de laatste jaren minder koffie verkocht in ons land. Dat blijkt uit cijfers van de FOD FinanciĆ«n. Maar dat wil niet zeggen dat we minder koffie drinken. Er is een verschuiving aan de gang: van losse koffie naar capsules en pads. "En we verspillen ook minder."

In 2014 werden er nog accijnzen betaald voor ruim 46 miljoen kilogram koffie. Vier jaar later ging het nog om 34 miljoen kilogram. Een behoorlijke daling, dus. Het gaat hier wel niet om verkoopcijfers. De cijfers zijn gebaseerd op de aangifte van de accijnzen en gaan dus over het aantal kilogram koffie dat ons land wordt ingevoerd, dus voor ze verwerkt worden. Hoe dan ook: een teken aan de wand? 

 

Koffieverkoop daalt, maar betekent dat ook dat er minder wordt gedronken? "Er is een verschuiving aan de gang"

 

Verspillen

We drinken nog steeds veel koffie, zegt Wim Claes van het Koninklijk Verbond van Belgische Koffiebranders in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Maar de manier waarop we koffiedrinken, is veranderd", zegt hij.

Hij verwijst onder meer naar de aankondiging van de Vlaamse overheid, een tijdje geleden. Daar gebruiken ze in totaal zo'n 20 procent minder koffie. Reden? Vroeger stonden er overal thermossen koffie, waardoor ze op het einde van de dag veel overschotjes moesten weggieten. Nu moet iedereen zijn kop aan de automaat maken. "En daardoor wordt er minder koffie verspild."

 

"Koffie is nog steeds hot en is het genotsmiddel bij uitstek geworden"


"En ook de mensen thuis drinken op een andere manier koffie", zegt Claes. "Daar zijn de pads met gemalen koffie en de capsules al enkele jaren in opmars." Dat laatste bevestigen ook de supermarkten aan VRT NWS. Zo ziet Lidl al een tijdje de verkoop van losse gemalen koffie dalen, in het voordeel van de pads en capsules. Bij Delhaize ongeveer hetzelfde verhaal. Daar is de gemalen koffie het laatste jaar met 15 procent gedaald, terwijl de capsules met evenveel procent stijgen.

Minder koffie nodig

Nog belangrijk: voor pads en capsules is er minder koffie nodig. Een plastic filter bevat zo'n 8 gram koffie, een pad heeft 6 tot 7 gram koffie en in een capsule zit maar 5,2 gram. "Het is efficiĆ«nter en bovendien kan de koffie beter worden bewaard", zegt Claes. 

Tot slot is er ook een groep mensen die kiest voor nostalgie en koffiebonen maalt. Ook daar ziet Delhaize een toename met 10 procent het afgelopen jaar. "Dat komt onder meer door de vele koffiebars die druk worden bezocht. Op die manier gaan mensen bijleren over koffie. Koffie is nog steeds hot en is het genotsmiddel bij uitstek geworden. Alleen zijn we ook een beetje koffiefreak geworden."

 

Beluister hieronder het gesprek met Wim Claes in "De wereld vandaag":